دسته بندی موضوعی آخرین پرسش‌ها پرسش‌های تصادفی پرسش‌های پربازدید

■ فقه

ابواب العبادات

کتاب الصلاة

کتاب الطهارة

کتاب الصوم

کتاب الحج و العمرة

کتاب الزکاة

کتاب الخمس

کتاب الجهاد

کتاب الأمر بالمعروف والنهي عن المنکر

أبواب المعاملات

ابواب العقود

کتاب النکاح

الأبواب الإقتصادية

ابواب الإیقاعات

کتاب الطلاق و ما یناسبها

کتاب الإقرار

کتاب الجعالة

کتاب الأیمان و النذور

أبواب الأحکام

کتاب الصید و الذباحة

کتاب الأطعمة و الأشربة

کتاب الغصب

کتاب الشفعة

کتاب إحیاء الموات

کتاب اللقطة

کتاب الإرث

کتاب القضاء

مسائل مستحدثه

الأفعال المحرمة

فلسفه فقه

القواعد الفقهية

تاریخ فقه

فقه الأخلاق

■ علوم الحدیث

رجال شیعه

کلیات رجالی

مفردات رجالی

رجال اهل سنت

کلیات رجالی

مفردات رجالی

فهرست و کتابشناسی

کلیات فهرستی

مفردات فهرستی

حدیث

فقه الحدیث

دعا و زیارات

■ اصول فقه

مباحث الفاظ

اصول عملیه

برائت

تخییر

احتیاط

استصحاب

■ تاریخ

تاریخ اسلام

تاریخ تشیع

■ امور عامه

حوزه علمیه

■ تفسیر و علوم قرآن

تفسیر

علوم قرآن

■ اخلاق

■ تراجم

تراجم شیعه

تراجم اهل سنت

■ عقاید و کلام

ملل و نحل

فرق میان تقنین وبدعت

سلام علیکم
بنده یک پژوهشکر علوم دینی در مشهد هستم.ومشغول نوشتن مقاله ای با عنوان جواز تقنین نزد نواندیشان حوزوی وجریان الصحوة میباشم.
نظر حاج اقا راجع به جواز تقنین و فرق آن با بدعت چیست؟
متشکرم

بسم الله الرحمن الرحیم 

موضوع «بدعت» دارای بحثهای فراوان در احادیث ، کلمات عامّه و بزرگان اصحاب ـ غالباً متأخر ـ می باشد ، که با یک مراجعه آسان ـ به برنامه های کامپیوتری ـ به راحتی می توان به دست آورد. عنوان تقنین در سؤال ، چندان واضح است ، اگر مراد أحکام ولائی و حکومتی باشد. در کتب مربوط به ولایت فقیه بحث شده است.

عنوان «الصحوة» (= بیداری) چندان واضح بنظر نمی رسد، و نمیدانم مقصود دقیق شما از این کلمه چیست؟

تاریخ: [۱۳۹۴/۱/۲۵]     بازدید: [4019]

ارسال سوال