فهرست سخنرانی‌ها آخرین دروس دروس تصادفی دروس پربازدید

خارج فقه - مکاسب » مکاسب 91-1390 » خارج فقه 91-1390 (75)

دروس خارج فقه کتاب مکاسب سال 91-1390 شمسی حضرت آیت الله استاد سید أحمد مددی

فقه الرضا عبارتی دارد که به نظر ما بسیار این کتاب مؤثر بوده است. حالا میخواهد کتاب التکلیف شلمغانی باشد یا چیز دیگر. خلاصه مشی آن روشن هست.

فَإِذَا صُبَّ عَلَى الرَّأْسِ مَاءٌ مَغْلِيٌّ فَشُحِطَ شَعْرُهُ حَتَّى لَا يَنْبُتَ جَمِيعُهُ فَدِيَتُهُ كَامِلَةٌ «4» وَ إِنْ نَبَتَ بَعْضُهُ أَخَذَ مِنَ الدِّيَةِ بِحِسَابِ مَا نَبَتَ وَ جَمِيعُ شِجَاجِ الرَّأْسِ عَلَى حِسَابِ مَا وَصَفْنَاهُ مِنْ أَمْرِ الْخَدَّيْنِ‏ «5» وَ مَنْ حَلَقَ رَأْسَ رَجُلٍ فَلَمْ يَنْبُتْ فَعَلَيْهِ مِائَةُ دِينَارٍ وَ إِنْ حَلَقَ لِحْيَتَهُ وَ لَمْ يَنْبُتْ فَعَلَيْهِ الدِّيَةُ «6» وَ إِنْ نَبَتَتْ فَطَالَتْ‏ بَعْدَ نَبَاتِهَا فَلَا شَيْ‏ءَ.(ما احتمال میدهیم قویا اینکه بعها در صمادر ما واضح آمده است به خلاف مصادر اولیه از تأثیرات فقه الرضا سلام الله علیه باشد ولی نمیدانیم که چرا به قسمت دوم اون روایت عمل نکرده است. خود بنده معتقدم که شهرت وثوق آور قابل قبول هست. آیا در اینجا شهرت هست یا نه و اصولا قبول شهرت به عنوان جابریت یک نوع تعبد هست. ما به ریشه ی بحث با توجه به نکاتی که در مورد فقه الرضا عرض کرده ایم و اینکه در زمان غیبت صغری نوشته شده است و بسیار تأثیر گذار بوده است...و لذا خیلی شهرت برای ما ثابت نیست.از یک زمانی قبل این طور میبوده است.قصه مرحوم کلینی طریقش گیر داشت.در کاب کافی فقط وی سر هست... و اجله سنة را ندارد.در روایت عامه ذهب شعره...داشت..ولی در کافی شعر رأسه..لذا بعض علماء آمده اند بین شعر رأس و شعر و لحی فرق گذاشته اند.

مرحوم صدوق از جعفر بن بشیر که از اجلای ما هست و طریقشان به ایشان صحیح هست عن..سلیمان بن خالد.. رجل صب ماء حارا علی رأس رجل ... .)باز اینجا شعره دارد و یان سند صحیح هست به خلاف کافی.فلا نیبت ابدا قال علیه الدیة.... در اینجا آب حار هست و ذهب شعره.حالا آیا شعر چمیع بدن یا سر فقط.

در این روایاتی که خواندیم هیچ یک فرق بین عمد و خطا نگذاشته اند.

د رعبارت دعائم که خواندیم که عشرون دینار داشت که هذا فی الخطأ و فی العمد القصاص. این فقط در دعائم هست و به ذهنم این مال فتوای خود دعائم هست و به روایت نمیخورد. در کل ما و عامه تصریح به قصاص در عمد نشده است...

______________________________

(1)- الموضحة: الشجة التي تبدي العظم «الصحاح- وضح- 1: 416».

(2)- المأمومة: الشجة التي تبلغ ام الدماغ و هي أشد الشجاج «مجمع البحرين- أمم- 6: 14».

(3)- الفقيه 4: 58، الكافي 7: 332، التهذيب 10: 300 باختلاف يسير.

(4)- ورد مؤداه في الفقيه 4: 112/ 379 و 380، و المقنع: 189.

(5)- ورد مؤداه في الفقيه 4: 125/ 435. من «و جميع شجاج ...».

(6)- المقنع: 190.

ارسال سوال