فهرست سخنرانی‌ها آخرین دروس دروس تصادفی دروس پربازدید

خارج فقه - مکاسب » مکاسب 91-1390 » خارج فقه 91-1390 (71)

دروس خارج فقه کتاب مکاسب سال 91-1390 شمسی حضرت آیت الله استاد سید أحمد مددی

روایت حسن زیات یک نکته دیگر اینکه با توجه به روایتی از او در کتاب مکارم الاخلاق که صدر روایت موجود هست معلوم میشود شیعه بوده است.

1648- 3- «2» وَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(به هر حا لروشن هست که در قم مشهور بوده است این حدیث. ایشان برقی پسر هست) عَنْ عَلِيِّ(از اشاعره قم هستند که نجاشی هم اسم برده اند به نظرم.) بْنِ إِسْحَاقَ بْنِ سَعْدٍ عَنْ يُونُسَ(ظاهرا یوسن بن عبدالرحمن هست ولی یونس بن یعقوب هم احتمالش هست. شواهد نشام یدهد که این حدیث یک نسخه غیر مشهور کتاب یونس هست. شاید علی بن اسحاق رفته است عراق و کتاب را به قم آورده اند.) عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَدْرِ اللِّحْيَةِ قَالَ تَقْبِضُ بِيَدِكَ عَلَى اللِّحْيَةِ وَ تَجُزُّ مَا فَضَلَ.(حالا آیا زیر لب ریش هس یا زیر چانه. ظاهرا از سبال احتمال هست و مراد زیر جانه میشود.بعد بحث خواهیم کرد.)

مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ(ظاهرا وجهش شهرت روایت در قم هست که ایشاننیاز ندیده اند که سند را بگویند.در این احادیث 32 و دو را  مرحوم صدوق نقل کرده اند.) : قَالَ الصَّادِقُ ع‏ وَ ذَكَرَ الْحَدِيثَ‏ «3» وَ الَّذِي قَبْلَهُ أَقُولُ: وَ تَقَدَّمَ مَا يَدُلُّ عَلَى عَدَمِ جَوَازِ الْأَخْذِ مِنْ مُقَدَّمِ اللِّحْيَةِ وَ هُوَ مَحْمُولٌ عَلَى الْقَبْضَةِ وَ مَا دُونَهَا «4».

1649- 4- «5» وَ فِي الْخِصَالِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ(این پسر علی بن محمد استاد کلینی رحمه الله هست.) عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ(بن یحیی صاحب نوادر الحکمة) عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ بَشَّارٍ(جعفر را نمیشناسیم. اصلا دقیقا ممکن هست حتی خصویات اسمی اش را هم ندانیم. در کتب اربعهاینکه سهل از کسی از دهقان نقل شده باشد 5 تا شاید روایت باشد. سهل و جعفر و دهقان. در کافی و تهذیب هست..در بعضی جعفر بن محمد بن بشار ... و بعضی بشیر هست و بعضی یسار هست.مرحوم استاد هر 3 عنوان را آورده اند و ظاهرا هر سه نفر یکی هستند و احتمالا ایشان از جعفر بن محمد دیگری هم نقل میکند.. و ممکن هست اسمش اسم دیری باشد. فعلا آشنایی نداریم ولی چون دهقان کتاب داشته است و کوفی بوده است به ذهنمان میآید که عبید الله الدهقان الواسطی واسطه سهل به ایشان همین فرد باشد...) عَنِ الدِّهْقَانِ عَنْ دُرُسْتَ عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى مَوْلَى آلِ سَامٍ(چون نسد خرابی دارد دیگر خیلی توضیحی عرض نمیکنیم.) عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: يُعْتَبَرُ عَقْلُ الرَّجُلِ فِي ثَلَاثٍ فِي طُولِ لِحْيَتِهِ وَ فِي نَقْشِ خَاتَمِهِ وَ فِي كُنْيَتِهِ.

أَقُولُ: الظَّاهِرُ أَنَّ الْمُرَادَ يُسْتَدَلُّ عَلَى الْعَقْلِ بِكَوْنِ اللِّحْيَةِ مُعْتَدِلَةً فِي الطُّولِ.(درش قبضه ندارد.نهایتا دلالت بکند بر اینکه خیلی بلند خوب نیست. خلاصه چون سند گیرهای فراوان دارد خیلی مانور نمیدهیم)

______________________________

(1)- الكافي 6- 486- 2، و رواه الصدوق في الفقيه 1- 130- 332.

(2)- الكافي 6- 487- 3.

(3)- الفقيه 1- 130- 334.

(4)- تقدم في الحديث 5 من الباب 63 من هذه الأبواب.

(5)- الخصال- 103- 60.

پس حدیث اول ارسال از غیر ابن ابی عمی ردارد و حدیث دوم که گیرهای متعدد داشت از جمله معلی بن محمد و حدیث سوم هم بعض اصحابه داشت که باز مشکل ساز هست. صدوق هم هر دو را مرسل آورده اند.ما سابقا چند وقت پیش عرض کردیم که راههایی داریم که بهشتحلیل فهرستی میگوییم و تحلیل فهرستی از زوایای مختلفی هست. اینجا خیلی روایات کلیدی نیست ولی بعضی جاها خیلی نکات کلیدی دارد... اینجا طرح یمکنم...اقل الحیض و اکثره و تقسیمات استحاضه و حیض و ...و ابواب مختلفی داریم که روایاتش باید حلاجی شود.. (مقرر حقیر:طرح جدول تحلیل تاریخیی این روایت. بارها در جاهای مختلف این حدول را در بحث نوشته ام و اینجا صرفا تطبیق هست و نکته جدیدی اگر دارد مینویسم.) در دو مصدر قدیمی زیدی که قرن 4 و 5 هست یکی مال ابو طالب و دیگری مال...نوشته شده است که آقا امام موسی کاظم سلام الله علیه هم با محمد نفس زکیه قیام کرده است... ما که شواهد برش نداریم بلکه بر عکس...بله فی الجمله جنبش اجتماعی حضرت کاظم سلام الله علیه بیش از آقا امام صادق سلام الله علیه و آقا امام باقر سلام الله علیه بوده است. البته نه به صورت قیام....با توجه به جدولی که عرض شد انصافا شواهد کافی هست برای وثوق به این خبر ما زاد علی القبضة فهو فی النار.

ارسال سوال