ارسال سوال سریع
بروزرسانی: ۱۳۹۷/۱۰/۲۹ زندگینامه کتب مقالات تصاویر سخنرانی دروس پرسش‌ها اخبار ارتباط با ما
فهرست سخنرانی‌ها آخرین دروس دروس تصادفی دروس پربازدید

خارج فقه - مکاسب » مکاسب 91-1390 » خارج فقه 91-1390 (40)

دروس خارج فقه کتاب مکاسب سال 91-1390 شمسی حضرت آیت الله استاد سید أحمد مددی

و فيه أن مقتضى التفصيل فيها القاطع للشركة هو جواز الحفظ مع عدم الحكم.(ما ممکن است در غنائم مبای مخصوص داشته باشیم. مثلا بخش فرهنگی را داخل غنیمت ندانیم. کذا اشیاء گران قیمت و امثال آنها. لذا ممکن است در بحث اموال دولت اسلامی بحث کنیم که غنیمت آیا همیشه باید بین رزمنده ها پخش شود یا نه.مرباع و صفایا و ... مال حاکم بود. در اسلام مرباع به خمس تبدیل شد. لک المرباع و الصفایا و حکمک و النشیطة و الفضول. حکم اونی هست که خود حاکم دستور بدهد مال خودش باشد. نشیطه یعنی گم شده. مثلا در راه 5 تا شتر گم میشد و بعد تقسیم پیدا میشد این 5 تا مال حاکم بود و فضول هم بای مانده . مثلا 5 تا اسب را بین 10000 نفر که نمیشود تقسیم کرد. این باقی هم مال حاکم میشد. اینجا کلام مرحوم شیخ طوسی رحمه الله طبق دیدگاه عامه صحبت کرده اند. در مبسوط. که حتما باید تقسیم شود بین زرمندگان. )

الوجه السادس: الإجماع.

و فيه أولا: أنا لا نسلم تحققه على المطلوب، و لذا قال في الحدائق، ما حاصله: أنه لا دليل على حفظ كتب الضلال. و أما الوجوه التي أقاموها على حرمته فهي تخمينية اعتبارية لا يجوز الاعتماد عليها في الأحكام الشرعية.

و ثانيا: لو سلمنا تحققه على المطلوب فليس إجماعا تعبديا، لاحتمال استناده الى الوجوه المذكورة في المسألة. و لو سلمنا جميع ذلك فالمتيقن من الإجماع ما يترتب عليه الإضلال خارجا، و لا ريب أن حرمة إضلال الناس عن الحق من الضروريات بين المسلمين، فلا يحتاج في إثباتها إلى الإجماع.

ثم لو سلمنا حرمة حفظ كتب الضلال فإنه لا بأس بحفظها لردها، أو إظهار ما فيها من العقائد الخرافية و القصص المضحكة و الأحكام الواهية، و مما ذكرناه ظهر حكم المعاملة عليها وضعا و تكليفا، و كذلك ظهر حكم كتب المخالفين المدونة في الفقه و العقائد و الأخبار و غيرها.

ارسال سوال