ارسال سوال سریع
بروزرسانی: ۱۴۰۰/۱۰/۱۸ زندگینامه کتب مقالات تصاویر سخنرانی دروس پرسش‌ها اخبار ارتباط با ما
دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید

مصلحت سلوکی

خلاصه این‌که اشکال ابن‌قبه (در جای خود) درست است، اما حجیت بحثی قانونی است و در علومی که واقع صرف‌اند حجیت معنا ندارد، اما در مانحن‌فیه واقع محفوظ است ولی جعل حجیت می‌کند؛ چون فقط واقع را در نظر نگرفته.
اگر در قانونی بگوید: راه تنجز احکام این است که مثلاً در رسانۀ ملی ببینید، حالا اگر در خود نسخۀ روزنامۀ ملی مثلاً اشتباهی پیش آمد ـ مثلاً به جای مالیات 30000 تومان برای هر شخص نوشته بود 3000 تومان و مردم چند روز عمل کردند ـ، چند جور می‌شود برخورد کرد:
1.  بگویند: غلط چاپ شده و کسانی که تا حالا 30000 تومان داده‌اند 27000 تومان الباقی را بیاورند بدهند. این معنایش عدم حجیت و تحفظ بر واقع است.
2.  بگویند: تا امروز اشکال ندارد، بقیه بیاورند 30000 تومان بدهند. این می‌شود حجیت. معنایش این است که اگر این کار را نکنیم، اعتماد عمومی به رسانه از بین می‌رود. 
با این مثال اشکال ابن‌قبه و مصلحت سلوکی، هردو، روشن شدند. معنای حجیت این است وگرنه شارع حکیم حجیت قرار نمی‌دهد. مصلحت مسلوک 30000 تومان و مصلحت سلوک 3000 تومان است. برای این‌که اعتماد مردم به رسانۀ ملی حفظ شود کمبود مبلغ این چند روز را از راه دیگری تامین می‌کند؛ چراکه اگر اعتماد به رسانۀ ملی از بین برود اختلال نظام پیش می‌آید.
3.  برخی از اهل سنت معتقدند که بعد از این هم مالیات می‌شود 27000 تومان. این همان تصویب است که می‌گوید: از این به بعد حکم واقعی عوض شده و طبق مؤدای اماره می‌شود. این را گاهی تغییر وظیفه هم می‌گویند. ما باشیم و طبق قاعده، این تصویب (تغییر وظیفه) خلاف ظاهر است و دو راه قبل معقول است. (حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی ، خارج اصول فقه 1۳۹۷/۱۰/۱۱)
#اصول
#حجیت_تعبدی
#تصویب
#مصلحت_سلوکی
#تبیین_حجیت_تعبدی_و_عدم_حجیت_و_تصویب

ارسال سوال