دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- مقالات تاریخی » قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیهالسلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی آیتالله بروجردی در گفتگو با استاد سید احمد مددی؛ میتوانیم فقیهی را تربیت کنیم که طی چهار سال بتواند در تمام ابواب فقه نظر بدهد
- مقالات رجالی ـ فهرستی » هیئت جعلی رساله حقوق امام سجاد(ع) و عدم جعلی بودن مفردات آن
- مقالات فقهی ـ حقوقی » ظرفیت «فقه ولایی» در نیازهای حکومتی مغفول مانده است/ اثرگذاری فقه ولایی بر مباحث اصول
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ورود رساله جعلی ذهبیه به اسانید شیعه
- مقالات حوزوی » آیت الله سید احمد مددی در مصاحبه با معاونت پژوهش حوزه های علمیه سیره ی علمی آیت الله بروجردی خشت اول حوزه های علمیه جدید
- نکات دروس خارج اصول فقه » محمد بن قیس
- نکات دروس خارج اصول فقه » مشکلات ما در علم رجال
- نکات دروس خارج اصول فقه » اصول قاعده اصل
- نکات دروس خارج اصول فقه » متعلق تکلیف
مقالات تصادفی
- نکات دروس خارج اصول فقه » اقسام احتیاط
- نکات دروس خارج اصول فقه » قضای صوم
- نکات دروس خارج فقه » روش طرح مباحث فقهی
- نکات دروس خارج فقه » اولین قاعده عامه 14
- مقالات رجالی ـ فهرستی » موسی بن عمر
- نکات دروس خارج اصول فقه » مصلحت سلوکی
- مقالات فقهی » امکان تغییر دامنه خمس توسط ولی فقیه
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ابان بن تغلب و روایات او
- نکات دروس خارج اصول فقه » مناقشه در حجیت اجماع
- مقالات رجالی ـ فهرستی » فدک و سقیفه
مقالات پربازدید
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی و سیرهی عملی آیتالله بروجردی
- مقالات فقهی » اعتبار توقیع مبارک «أما الحوادث الواقعة»
- مقالات فقهی » «لهو، لعب و لغو»
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جایگاه علمی فضل بن شاذان و رساله علل الشرایع ایشان
- مقالات تاریخی » از شیخ بهایی توقع بیشتری بود
- مقالات تاریخی » موقعیت شیخ انصاری در تاریخ علوم دینی
- مقالات اجتماعی » «نگاهی به دریا» مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی
- مقالات فقهی » استناد فقهی به (تحف العقول)در بوته نقد و بررسی
- مقالات حدیثی » تدوين حديث-1 و2
- مقالات اجتماعی » برخی از روایات پوشش و حجاب را نمی فهمیم!
1. سید مرتضی در باب تعارض دو خبر 2 ـ 3 سطر بیشتر ننوشته و گفته: اصحاب در باب تعارض خبرین اختلاف کردهاند، اما چون خبر حجت نیست این بحث پیش ما معنا ندارد. آقایانی که الآن دنبال وثوقاند هم میگوبند: تعارض نداریم. هرچه را اصحاب عمل کردهاند ما هم عمل میکنیم. قمیها مبنایشان روی خبر و بغدادیها (مثل سید مرتضی) روی تلقی به قبول بود و شیخ بین این دو جمع کرد که هم خبر باشد و هم تلقی ـ و لذا میگوید: دلیلنا إجماع الفرقة وأخبارهم ـ، و کمکم همین مبنا بین شیعه جا افتاد و شد (حجیت) خبری که اصحاب به آن عمل کردهاند.
2. سید مرتضی اصلاً قائل به حجیت خبر نیست و از قمیها با این عنوان یاد میکند که: القمیون بأجمعهم ما بین مجبّرة و مشبّهة و... (فإن معظم الفقه وجمهوره ـ بل جميعه ـ لا يخلو مستنده ممن يذهب مذهب الواقفة، إما أن يكون أصلا في الخبر أو فرعا، راويا عن غيره ومرويا عنه، وإلى غلاة، وخطابية، ومخمسة، وأصحاب حلول ـ كفلان وفلان ـ ومن لا يحصى أيضا كثرة، وإلى قمي مشبه مجبر. وأن القميين كلهم من غير استثناء لأحد منهم إلا أبا جعفر بن بابويه ـ رحمة الله عليه ـ بالأمس كانوا مشبهة مجبرة، وكتبهم وتصانيفهم تشهد بذلك وتنطق به [رسائل الشريف المرتضى، ج 3، ص 309 ـ 310])، که انصافاً حرف بسیار بد و باطلی است و خلاف واقع هم هست. ما بزرگانی مثل احمد اشعری و ابنالولید و محمد بن یحیی در قم داریم که بزرگان حسابیاند و بعضاً در فقاهت و معرفة الحدیث برتر از مرحوم صدوق هستند و هیچ ربطی به مجبّره و مشبّهه و... ندارند. بله، انصافاً این حرف ابنالولید که «أوّل درجات الغلوّ نفي السهو عن النبيّ والأئمه (ع)» (وكان شيخنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد (ره) يقول: أول درجة في الغلو نفي السهو عن النبي (ص) [من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 360، ذیل ح 1031]) هم با وجود علوّ شأن ایشان صحیح نیست.
3. علت این موضعگیری سید مرتضی آن است که ایشان مثل معتزله و مکتب عقلگرا معتقد بودند خبر واحد حجت نیست و اصلاً تعبد به خبر امکان ندارد. در مقابل عدهای از حشویّه و دیگران معتقد بودند خبر حکم الله واقعی است. انصافاً هر دو رای باطل است. (حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی ، خارج فقه 1۳۹۷/۱۰/۳)
#اصول
#سید_مرتضی
#حجیت
#خبر_واحد
#عدم_حجیت_خبر_واحد