دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- مقالات تاریخی » قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیهالسلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی آیتالله بروجردی در گفتگو با استاد سید احمد مددی؛ میتوانیم فقیهی را تربیت کنیم که طی چهار سال بتواند در تمام ابواب فقه نظر بدهد
- مقالات رجالی ـ فهرستی » هیئت جعلی رساله حقوق امام سجاد(ع) و عدم جعلی بودن مفردات آن
- مقالات فقهی ـ حقوقی » ظرفیت «فقه ولایی» در نیازهای حکومتی مغفول مانده است/ اثرگذاری فقه ولایی بر مباحث اصول
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ورود رساله جعلی ذهبیه به اسانید شیعه
- مقالات حوزوی » آیت الله سید احمد مددی در مصاحبه با معاونت پژوهش حوزه های علمیه سیره ی علمی آیت الله بروجردی خشت اول حوزه های علمیه جدید
- نکات دروس خارج اصول فقه » محمد بن قیس
- نکات دروس خارج اصول فقه » مشکلات ما در علم رجال
- نکات دروس خارج اصول فقه » اصول قاعده اصل
- نکات دروس خارج اصول فقه » متعلق تکلیف
مقالات تصادفی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » نگاه تاریخی به روایات
- نکات دروس خارج فقه » تقسیم آیات به لحاظ حجیت
- مقالات رجالی ـ فهرستی » معنای واژه اصل
- مقالات رجالی ـ فهرستی » خط انتقال حدیث در مکتبهای کوفه بغداد و قم
- نکات دروس خارج اصول فقه » سنن رسول الله
- نکات دروس خارج اصول فقه » تفاوت علت با حکمت
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ابان بن تغلب و روایات او
- نکات دروس خارج فقه » صیغه إفعل
- نکات دروس خارج فقه » سیره متشرعه
- مقالات رجالی ـ فهرستی » شهرت :بحثی مفصل در مورد شهرت و شاذ و اقسام شهرت و حجیت و عدم حجیت آن
مقالات پربازدید
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی و سیرهی عملی آیتالله بروجردی
- مقالات فقهی » اعتبار توقیع مبارک «أما الحوادث الواقعة»
- مقالات فقهی » «لهو، لعب و لغو»
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جایگاه علمی فضل بن شاذان و رساله علل الشرایع ایشان
- مقالات تاریخی » از شیخ بهایی توقع بیشتری بود
- مقالات تاریخی » موقعیت شیخ انصاری در تاریخ علوم دینی
- مقالات اجتماعی » «نگاهی به دریا» مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی
- مقالات فقهی » استناد فقهی به (تحف العقول)در بوته نقد و بررسی
- مقالات حدیثی » تدوين حديث-1 و2
- مقالات اجتماعی » برخی از روایات پوشش و حجاب را نمی فهمیم!
چون علم رجال از علوم اعتباری است و این علوم موضوع خاصی ندارند و موضوعشان طبق نیاز و هدف و غایت و قصدی که هست تنظیم میشود، لذا در طول تاریخ تغییر مییابد و نکات جدیدی پیدا میکند. اول (سالهای 140 و 150 به بعد) در رجال بحث وثاقت و عدم وثاقت مطرح بود و بعدها (بعد از سال 200) چون خبر مرسل را حجت نمیدانستند بحث طبقات به میان آمد که ببینند فلان راوی از بهمان روایت میکند یا خیر. شافعی در «الرسالة» اصرار دارد که خبر مرسل حجت نیست [الرسالة: 461 ـ 471 / 1262 ـ 1308]، در حالی که ابوحنیفه به خبر مرسل عمل میکرده. چون این بحث به میان آمد، رفتهرفته اتّجاه به این سمت رفت که خبر مرسل حجت نیست. بنابراین باید طبقه گفته شود تا مشخص گردد که خبر مرسل است یا مرسل نیست. بله، نهایتِ اینکه طبقه به هم بخورد این است که خبر مرسل میشود و شخصی مثل ابوحنیفه به خبر مرسل عمل میکند.
حتی ممکن است در آن هدف اصلا علم رجال را حذف کنید. هدف شما این بود که حدیث را به رسولالله (ص) برسانید. سید مرتضی میگوید: ما اصلا به حدیث کار نداریم، طبعا به رجال هم کار نخواهد داشت. او میگوید: اگر غرض رساندن حکم به رسول خدا (ص) یا به شیعه است، وقتی با تلقی به قبول پیش شیعه این امر احراز شد دیگری نیازی به حدیث و به تبع آن نیازی به رجال نداریم. اگر حتی 10 حدیث صحیح باشد، وقتی تلقی به قبول نبود ارزش ندارد.
یا چنان که اخباریها یا امروزه عدهای از اصولیها گفتهاند: اصلا نیازی به رجال و فهرست نداریم و اگر روایت را اصحاب قبول کرده باشند ما هم آن را قبول نموده و به آن عمل میکنیم، والا فلا. در این صورت تمام این ابحاث خودبهخود ساقط میشوند.
بنابراین در این علوم هدف، غایت، غرض و دیدگاه مطرح است. در علم فقه شما ممکن است ـ مثل سید مرتضی ـ به حدیث کار نداشته باشید، یا ـ مثل عدۀ زیادی از اصولیین فعلی ـ به حدیث کار داشته باشید و به رجال کار نداشته باشید. (حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی ، خارج فقه ۱۳۹۶/۷/۲۶ )