دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- مقالات تاریخی » قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیهالسلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی آیتالله بروجردی در گفتگو با استاد سید احمد مددی؛ میتوانیم فقیهی را تربیت کنیم که طی چهار سال بتواند در تمام ابواب فقه نظر بدهد
- مقالات رجالی ـ فهرستی » هیئت جعلی رساله حقوق امام سجاد(ع) و عدم جعلی بودن مفردات آن
- مقالات فقهی ـ حقوقی » ظرفیت «فقه ولایی» در نیازهای حکومتی مغفول مانده است/ اثرگذاری فقه ولایی بر مباحث اصول
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ورود رساله جعلی ذهبیه به اسانید شیعه
- مقالات حوزوی » آیت الله سید احمد مددی در مصاحبه با معاونت پژوهش حوزه های علمیه سیره ی علمی آیت الله بروجردی خشت اول حوزه های علمیه جدید
- نکات دروس خارج اصول فقه » محمد بن قیس
- نکات دروس خارج اصول فقه » مشکلات ما در علم رجال
- نکات دروس خارج اصول فقه » اصول قاعده اصل
- نکات دروس خارج اصول فقه » متعلق تکلیف
مقالات تصادفی
- نکات دروس خارج فقه » اولین قاعده عامه 6
- مقالات اصولی » رویکرد کتابشناختی در بررسی حجیت خبر ـ بخش چهارم
- نکات دروس خارج فقه » بحثی پیرامون غلوّ
- نکات دروس خارج فقه » کتاب و سنّة
- نکات دروس خارج فقه » سنن موقتی رسول الله
- نکات دروس خارج اصول فقه » جواز نظر به موهای زنان اهل ذمة
- نکات دروس خارج اصول فقه » ولایت فقها در زمان ائمة علیهم السلام
- نکات دروس خارج اصول فقه » قدرت عقلی و شرعی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » عصر تنقیح حدیث در قم و بغداد
- نکات دروس خارج اصول فقه » حجیت خبر آیة نباء
مقالات پربازدید
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی و سیرهی عملی آیتالله بروجردی
- مقالات فقهی » اعتبار توقیع مبارک «أما الحوادث الواقعة»
- مقالات فقهی » «لهو، لعب و لغو»
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جایگاه علمی فضل بن شاذان و رساله علل الشرایع ایشان
- مقالات تاریخی » از شیخ بهایی توقع بیشتری بود
- مقالات تاریخی » موقعیت شیخ انصاری در تاریخ علوم دینی
- مقالات اجتماعی » «نگاهی به دریا» مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی
- مقالات فقهی » استناد فقهی به (تحف العقول)در بوته نقد و بررسی
- مقالات حدیثی » تدوين حديث-1 و2
- مقالات اجتماعی » برخی از روایات پوشش و حجاب را نمی فهمیم!
نجاشی درباره منصور بن العباس،نوشته است «مضطرب الأمر». یعنی نه نفی کرده است و نه اثبات. البته کلمه «أمر» خودش یک مفهوم نسبی است. ممکن است مراد نجاشی، مذهب او باشد یعنی گاهی غلو است و گاهی غیر غلو. یا مراد، تشیع یا وثاقت یا روایات و کتب او و... باشد. یعنی برخی روایاتش قبول باشد و برخی خیر. مرحوم استاد گفته اند : چون عبارت نجاشی، معلوم نیست و نام ایشان در اسانید کامل الزیارات هم هست پس وثاقت ایشان را قبول می کنیم. البته ایشان بعدا از وثاقت رجال کامل الزیارات برگشتند و فقط مشایخ ابن قولویه را قبول کردند. نجاشی نمی خواهد بگوید که این شخص، جزما مشکل دارد. ایشان (منصور) دروغگو نیست بلکه حتی ممکن است این روایت در کتاب ابن فضال هم بوده است. مرحوم اشعری اول قرن سوم، کتاب ابن فضال را به قم آورده است. ممکن است احمد اشعری این روایت را از کتاب ابن فضال حذف کرده است. ولی احمد اشعری (که خیلی با ظرافت است و مصطلحات حدیث را دقیقا رعایت می کرده است) به نظر ما دست به تنقیح أحادیث هم زده است و شأنش فقط نقل حدیث نیست. لذا ممکن است این حدیث را از کتاب ابن فضال نقل نکرده باشد چون قبول نداشته است. اصولا عموم و خصوص من وجه در نقل های از یک مصدر، به خاطر همین گزینش ها است. بسیاری از انفرادها مال همین گزینش ها است. من نمی توانم بگویم این حدیث جعلی است. لذا ابن ولید دیده که این روایت در نسخه احمد اشعری از ابن فضال نیست فلذا روایت این شخص را استثناء کرده است. توضیح دادیم که استثنائات ایشان قضیه خارجیه است نه حقیقیه. دیده است که این روایت در نسخ مشهور کتاب ابن فضال پدر نبوده است لذا آن را حذف کرده است. گفته ایم که در میان کسانی که مصادر کوفه را به قم آورده اند بهترینشان احمد اشعری است. بدتر از همه هم «أبو سمینه، محمد بن علی الصیرفی» است. و ما بینهما متوسطات. منصور هم از کسانی است که نجاشی او را «مضطرب الأمر» می داند نه کذاب