دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید

واژه اصل در روایات

روایت سوم
۳- علینا القاء الاصول و علیکم بالتفریع

این روایت را که عده‌ای او را صحیحه بزنطی می‌دانند در واقع سند واضحی ندارد و از مستطرفات ابن ادریس گرفته شده است که ایشان بسیار در علم حدیث ضعیف بوده اند و اشتباهات فاحشی دارند
۱ این کتاب به صورت وجاده به ایشان رسیده است
ایشان از جامع بزنطی نقل کرده‌اند که شواهد نشان می‌دهد آن کتاب جامع بزنطی نیست و ایشان اشتباه متوجه شده‌اند
جامع یعنی مجموعه احتمالا روی نسخه ای که در دست ابن ادریس بوده است نوشته بوده جامع و ایشان گمان کرده اند که جامع بزنطی است
حال اینکه در اول کتاب از علی بن جعفر نقل می کند در حالی که بزنطی اصلا از روات علی بن جعفر نیست
این جامع را نمی توانیم تشخیص بدهیم که از چه کسی است

در اوائل مرحوم خویی هم به روایات مستطرفات اعتماد می کردند و در مصباح الفقاهة تعبیر به صحیحه می‌کنند اما این اواخر فقط به نقل از کتاب نوادر المصنفین ایشان اعتماد می کردند که خود ابن ادریس فرموده است این کتاب به خط جدم شیخ طوسی در نزد من است

در جایی از مستطرفات مرحوم ابن ادریس می نویسد (و من ذلک ما استطرفناه من کتاب ابان بن تغلب ،صاحب الباقر و الصادق علیهما السلام)
بعد روایت نقل می‌کند با دو واسطه از امام رضا علیه السلام.
این مقدار اشتباه مبتذل است خودش مینویسد صاحب الباقر و صادق علیهما السلام و بعد با دو واسطه از امام رضا علیه السلام روایت نقل می کند وقتی ابان فوت کرد امام رضا علیه السلام هنوز به دنیا نیامده بودند ۶ سال قبل از ولادت امام رضا علیه السلام ابان فوت کرد کسی که بخواهد با دو واسطه از امام رضا علیه السلام نقل کند باید در حدود سالهای ۲۵۰ باشد ظاهراً آنچه که ما احتمال می‌دهیم این است که پشت نسخه نوشته بوده ابان و ایشان گمان کرده اند ابان بن تغلب است ولی منظور از ابان در اینجا ابان بن محمد سِندی است
که پیش ما به ابان بن محمد بزّاز بجلی( سندی بن محمد) معروف است که از مشایخ حمیری است و در قرب الاسناد هم از ایشان نقل می کند
... ادامه مطلب

یعقوب بن یزید

یک نسخه از کتاب حریز و حماد از طریق ایشان در دست قمیین بوده است شواهد ما بر این مطلب زیاد نیست اما قابل اثبات است و یک نسخه هم از ابراهیم بن هاشم است نسخه ابراهیم بن هاشم در بین قمی ها جا افتاده ولی نسخه یعقوب با این که به نظر ما به مراتب أجل شأنا از ابراهیم هست جا نیفتاد
سر این مطلب را نمی دانیم، آیا نسخه ایشان از کتاب حماد و یا حریز نسخه شاذ بوده است و یا....

مشکل دیگر روایت این است که ،عن حریز عن ابی عبدالله علیه السلام نقل میکند که به نظر ما حریز مستقیم از حضرت روایت نقل نمی کند و یک واسطه در این بین باید باشد البته مرحوم استاد این مطلب را قبول نداشتند و نوشته اند که این مطلب از یونس هست که وارد شد و حضرت (حجبه) راهش ندادند و یک یا دو روایت مستقیماً از حضرت نقل کرده است
و این مطلب خودش سند درستی ندارد
و حدود ۱۵۰ روایت در کتب اربعه هست که عن حریز عن ابی عبدالله علیه السلام و در بعضی آمده که سألت اباعبدالله علیه السلام

استاد: این سالتُ که شاهد خوبی نیست مثلا عمر بن اذینه در وسائل دو روایت آورده در ابواب الحج در جایی نوشته کتبتُ الی ابی عبدالله علیه السلام و واسطه را هم می گوید و در جایی هم این روایت را آورده و نوشته سألت اباعبدالله علیه السلام یعنی سألت بالکتابه ،لذا امکان دارد که روایاتی که با سألتُ هست از حریز همینطور باشد و مشافهة از خود حضرت نقل نکرده باشد

۹۲/۱۲/۶
... ادامه مطلب

یعقوب بن یزید

ایشان از اجلای اصحاب است و در بغداد بوده است و به قم هم آمده است. البته اسمش به عربی می خورد ولی ثابت نیست که ایشان قمی باشد ولی به هر حال، قمی ها از او نقل می کنند. (شاید از اشاعره ی قم باشد) البته در برخی روایات دارد : «یعقوب بن یزید القمی» که هنوز برای ما قمی بودن ایشان ثابت نیست
... ادامه مطلب

ارسال سوال